Med dette som udgangspunkt driver vi vores skole, daglige undervisning og sociale samvær.
Vores elever har forskellige interesser, afspejlet i vores linjer, og er fra alle sociale lag og kulturer. Derfor er mobning ikke en naturlig del af vores hverdag, men vi arbejder konstant med dialog og forståelse for forskellighed og mangfoldighed i samarbejde med skolens elever. Vi har fællesmøder, hvor der med et demokratisk udgangspunkt tales om, hvordan man behandler hinanden ordentligt, både i forhold til eleverne indbyrdes, men også i forhold til skolens personale.
Skolens ledelse har desuden ugentligt fastlagt skematid med alle eleverne, hvor der i plenum bliver sat retningslinjer for stort og småt i hverdagen. Dette ud fra devisen om, at fælles mål og ordensregler er nemmere at forstå, acceptere og omsætte i praksis, hvis man selv har haft indflydelse på tilblivelsen.
Skolens personale opretter hvert år et digitalt forum til skolens elever, hvori alle skal melde sig ind. Alt praktisk omkring den daglige skolegang behandles her – stort som småt. Ved at alle er fælles, i et fælles digitalt forum, nedsættes risikoen for digital mobning, og handling samt sanktioner kan langt hurtigere effektueres, såfremt det bliver påkrævet.
Herudover har Billeshave en kontaktlærerfunktion, som giver ansvar for en mindre gruppe af efterskolens elever. Det er typisk en gruppe på 10-15 elever, som den voksne har den daglige, tætte kontakt med. Kontaktlæreren kommer herigennem dybere i bund med elevens trivsel samt sociale relationer. Det er også her, at mange konflikter bliver taget og afsluttet, inden de kan nå at udvikle sig til mobning af den ene eller den anden slags.